Plus- en minpunten
Inleiding
In de wereld van het onderwijs heerst er momenteel onrust en verschillende visies over de manier waarop kinderen leren. Met name het leerproces van peuters en kleuters staat onder grote druk. Het lijkt alsof men niet begrijpt dat jonge kinderen op een andere manier leren dan volwassenen. Kinderen leren met hun hart, hoofd en handen, met hun hele wezen. Het latere schoolse leren moet voortbouwen op een basisontwikkeling van praten, bewegen en denken – oftewel, de "hardware" van het brein. Het mooie hiervan is dat kinderen geen externe motivatie nodig hebben, het leren gebeurt vanzelf. Net zoals een peuter die niet opgeeft bij zijn pogingen om te leren lopen, ook niet zegt: "Ik ben klaar met lopen." Hetzelfde geldt voor praten en denken. De ontwikkeling van taal, denken en motoriek vindt spelenderwijs plaats in een warme, begrijpende en aanmoedigende omgeving die doordrenkt is van blijheid. Het is ook een omgeving waarin kinderen vrijheid ervaren, in zoverre als ze dat aankunnen. In zo'n omgeving leren kinderen ook sociale vaardigheden en zelfregulerend gedrag, twee aspecten die cruciaal zijn voor hun uiteindelijke schoolsucces.Begrip van een expert
Prof. Dr. Sieneke Goorhuis-Brouwer, orthopedagoog en spraaktaalpatholoog, heeft 34 jaar gewerkt binnen het UMCG, waar ze samen met haar team wekelijks 30 kinderen met (vermeende) ontwikkelingsproblemen heeft onderzocht. Momenteel is ze lector Early Childhood aan de Stenden Hoge School Noord Nederland. Haar inzichten en ervaringen heeft ze gebundeld in het boek "Peuters en kleuters onder druk", waarin ze hoofdstukken heeft geschreven, die grotendeels eerder verschenen zijn als columns in onder andere het Friesch Dagblad. Dit boek biedt een waardevolle bron van kennis en inspiratie voor ouders, opvoeders en professionals die betrokken zijn bij de ontwikkeling van jonge kinderen.Conclusie
Het is van cruciaal belang om te begrijpen dat jonge kinderen op een andere manier leren dan volwassenen. Hun leerproces vindt plaats met hun hele wezen, waarbij praten, denken en bewegen spelenderwijs ontwikkeld worden in een warme, begrijpende en aanmoedigende omgeving. Deze omgeving, doordrenkt van blijheid en vrijheid, helpt niet alleen bij de ontwikkeling van sociale vaardigheden en zelfregulerend gedrag, maar speelt ook een cruciale rol bij het uiteindelijke schoolsucces van kinderen. Prof. Dr. Sieneke Goorhuis-Brouwer, een expert op het gebied van vroegkinderlijke ontwikkeling, biedt waardevolle inzichten en ervaringen in haar boek "Peuters en kleuters onder druk". Dit boek is een must-read voor iedereen die geïnteresseerd is in de optimale ontwikkeling van jonge kinderen.