Lanasta IJzeren schroefstoomschip 4e klasse Zr. Ms. Bonaire
- Kaarten inbegrepen
- Studieboek
- Extra groot lettertype
De Bonaire: Een Monument van Moderne Scheepsbouw in NederlandDe Nederlandse marine hield tot het einde van de 19e eeuw vast aan schroefstoomschepen met zowel stoom- als zeilvermogen. Een prachtig bewijs van deze periode is de Zr.Ms. Bonaire, een schip dat is uitgegroeid tot een monument van de moderne scheepsbouw in Nederland. De veranderingen in de scheepsbouw gedurende de 19e eeuw werden aangedreven door de opkomst van stoo... lees meer over dit product
Prijzen gevonden tussen de € 34,95 en € 34,95
Productinformatie
Plus- en minpunten
- Kaarten inbegrepen
- Studieboek
- Extra groot lettertype
De Bonaire: Een Monument van Moderne Scheepsbouw in Nederland
De Nederlandse marine hield tot het einde van de 19e eeuw vast aan schroefstoomschepen met zowel stoom- als zeilvermogen. Een prachtig bewijs van deze periode is de Zr.Ms. Bonaire, een schip dat is uitgegroeid tot een monument van de moderne scheepsbouw in Nederland. De veranderingen in de scheepsbouw gedurende de 19e eeuw werden aangedreven door de opkomst van stoomvaart en het gebruik van ijzer als bouwmateriaal. Theoretische grondslagen en rekenmodellen hebben geleid tot efficiëntere stoomwerktuigen en schepen met betere vaareigenschappen, wat resulteerde in een versnelling van het moderniseringsproces in Nederland.
De Uitdaging voor Vernieuwing
De Nederlandse marine daagde de scheepsbouwsector uit om te vernieuwen en hoogwaardige schepen te bouwen. Dit was een belangrijke stimulans voor de ontwikkeling van de Nederlandse industrialisatie. In 1876 stelde de marine strenge eisen aan de bouw van het schroefstoomschip 4e klasse Zr.Ms. Bonaire, dat werd gebouwd door het etablissement Feijenoord. Het schip moest een romp hebben van puddelijzer en een krachtige stoommachine met oppervlaktecondensatie voor de schroefvoortstuwing. Hoewel er compromissen werden gesloten tussen nieuwe technologieën en klassieke verworvenheden vanwege de nog in ontwikkeling zijnde stoomvaart, moesten schepen toch in staat zijn om langdurig op zee te blijven en grote afstanden af te leggen.
De Rol van de Bonaire
De grote schroefstoomschepen van de 1e klasse onderhielden de verbindingen tussen Nederland en de gekoloniseerde bezittingen in Azië en het Caribisch gebied. De kleine schroefschepen van de 4e klasse, zoals de Bonaire, waren daarentegen geschikt voor een breed scala aan taken in deze verre streken. Doordat de Bonaire als enige schroefstoomschip is behouden gebleven, heeft het een belangrijke plaats verworven als symbool van de moderne scheepsbouw in Nederland.
Korte specificaties
Afmetingen
Afmetingen | Afmeting: 28,7 x 22,8 x 1,8 cm |
Gewicht | 1159 g |
Functies
Kaarten inbegrepen |
Overig
Aantal pagina's | 208 pagina's |
Auteur(s) | |
Bindwijze | Hardcover |
Druk | 1 |
Extra groot lettertype | |
Illustraties | Met illustraties |
Studieboek | |
Taal | Nederlands |
Uitgever | |
Verschijningsdatum | juni 2013 |
Algemeen
EAN | 9789086161522 |
---|---|
Merk | Lanasta |