Leuk om te lezen of makkelijk te begrijpen?
Optimaal begrijpelijk lesmateriaal voor het voortgezet onderwijsVeel leerlingen in het voortgezet onderwijs ervaren moeilijkheden bij het lezen van hun studieboeken. Daarom streven educatieve uitgevers ernaar om teksten te ontwikkelen die begrijpelijk zijn en het verwerken en reproduceren van informatie voor leerlingen vergemakkelijken. Maar wat maakt lesmateriaal eigenlijk optimaal begrijpelijk en welke tekstkenmerken zijn d... lees meer over dit product
Prijzen gevonden tussen de € 22,99 en € 22,99
Productinformatie
Optimaal begrijpelijk lesmateriaal voor het voortgezet onderwijs
Veel leerlingen in het voortgezet onderwijs ervaren moeilijkheden bij het lezen van hun studieboeken. Daarom streven educatieve uitgevers ernaar om teksten te ontwikkelen die begrijpelijk zijn en het verwerken en reproduceren van informatie voor leerlingen vergemakkelijken. Maar wat maakt lesmateriaal eigenlijk optimaal begrijpelijk en welke tekstkenmerken zijn daarvoor nodig?
Van Silfhout's onderzoek naar tekstbegrip van middelbare scholieren
In haar boek "Leuk om te lezen of makkelijk te begrijpen? Optimaal begrijpelijke teksten voor het voortgezet onderwijs" rapporteert Gerdineke van Silfhout over haar promotieonderzoek naar de effecten van structuur- en stijlkenmerken op het tekstbegrip van middelbare scholieren. Door middel van oogbewegings- en begripsonderzoek brengt zij in kaart hoe verschillende tekstkenmerken, zoals lay-out, verbindingswoorden en verhalende elementen, invloed hebben op het tekstbegrip van leerlingen en welk effect deze kenmerken hebben op het leesproces. Ze onderzoekt ook of leerlingen van verschillende onderwijsniveaus baat hebben bij verschillend geschreven teksten of vormgeving.
Waarom profiteren leerlingen van bepaalde tekstkenmerken?
Een belangrijk aspect van Van Silfhout's onderzoek is niet alleen het identificeren van bevorderende of verstorende tekstkenmerken voor het tekstbegrip van leerlingen in het voortgezet onderwijs, maar ook het begrijpen waarom dit het geval is. Waarom profiteren leerlingen bijvoorbeeld wel van teksten met verbindingswoorden, maar niet van teksten met een gefragmenteerde lay-out of verhalende elementen? "Leuk om te lezen of makkelijk te begrijpen?" geeft antwoord op deze vragen en biedt theoretische en praktische handvatten voor uitgeverijen, lesontwikkelaars, onderwijskundigen en docenten.
Een toegankelijke versie van het proefschrift
Speciaal voor de publicatie van Stichting Lezen heeft Van Silfhout haar Engelstalige proefschrift samengevat en herschreven in het Nederlands. In deze publieksvriendelijke versie komen alle belangrijke resultaten uit haar dissertatie aan bod. Het boek is daardoor niet alleen interessant voor wetenschappers, maar ook voor iedereen die betrokken is bij het ontwikkelen van lesmateriaal en het verbeteren van het tekstbegrip in het voortgezet onderwijs.
Korte specificaties
Afmetingen
Afmetingen | Afmeting: 22,5 x 15,8 x 0,7 cm |
Gewicht | 173 g |
Overig
Aantal pagina's | 96 pagina's |
Auteur(s) | |
Bindwijze | Paperback |
Boek, ebook of luisterboek? | |
Druk | 1 |
Illustraties | Met illustraties |
Studieboek | |
Studieboek of algemeen | |
Taal | |
Uitgever | |
Verschijningsdatum | oktober 2014 |
Algemeen
EAN | 9789059729063 |
---|