Leren dat maatschappelijk werkt
Het versterken van de beroepsidentiteit van maatschappelijk werkersMaatschappelijk werkers hebben een belangrijke missie: het helpen van mensen om zich beter te handhaven in de samenleving. Om deze missie succesvol te kunnen vervullen, is een krachtige beroepsidentiteit essentieel. Deze identiteit stelt hen in staat om zelfbewust en vakkundig te reageren op de diverse eisen die aan hen worden gesteld, maar vaak ook tegenstrij... lees meer over dit product
Prijzen gevonden tussen de € 44,89 en € 44,89
Productinformatie
Het versterken van de beroepsidentiteit van maatschappelijk werkers
Maatschappelijk werkers hebben een belangrijke missie: het helpen van mensen om zich beter te handhaven in de samenleving. Om deze missie succesvol te kunnen vervullen, is een krachtige beroepsidentiteit essentieel. Deze identiteit stelt hen in staat om zelfbewust en vakkundig te reageren op de diverse eisen die aan hen worden gesteld, maar vaak ook tegenstrijdig zijn. Denk hierbij aan de wensen van de wethouder, de eisen van de zorgverzekeraar, de discipline die de manager verwacht, en de belangenbehartiging die de cliënt verlangt. Zeker in tijden van economische crisis en bezuinigingen is het versterken van de eigen beroepsidentiteit van maatschappelijk werkers van groot belang.
Leerprocessen op en rond de werkplek
In haar onderzoek laat Lies Schilder zien dat het versterken van de beroepsidentiteit mogelijk wordt door middel van leerprocessen op en rond de werkplek. Deze leerprocessen stellen maatschappelijk werkers in staat om zowel hun beroepsstandaarden te gebruiken als te leren van hun eigen ervaringen. Doordat de problemen uit de dagelijkse praktijk direct beschikbaar zijn als leerpunten, biedt de nabijheid van de werkplek zowel voordelen als nadelen. Het is dan ook belangrijk om bij de organisatie van deze leerprocessen aandacht te besteden aan het voorkomen van besmetting door problemen uit de praktijk.
Belangrijke spanningsvelden
Het onderzoek van Schilder belicht twee actuele spanningsvelden: de spanning tussen wetenschappelijke kennis en ervaringskennis, en de spanning tussen professionals en managers. Deze spanningsvelden vormen belangrijke aspecten in het versterken van de beroepsidentiteit van maatschappelijk werkers. Dit boek geeft dan ook handreikingen voor de inrichting en organisatie van leerprocessen die de identiteit van deze professionals versterken. Een van de aanbevelingen is om het beroepsperspectief verplichtend in de leerprocessen te integreren, zodat maatschappelijk werkers hun missie kunnen behouden ondanks de dagelijkse druk.
Voor wie is dit boek relevant?
Dit boek is van waarde voor iedereen die geïnteresseerd is in de beroepsontwikkeling van maatschappelijk werkers en andere professionals in veeleisende en spannende omgevingen. Of je nu wetenschappelijk of praktisch georiënteerd bent, dit boek biedt inzichten en handvatten voor het versterken van de beroepsidentiteit in een tijd waarin deze versterking meer dan ooit nodig is. Als 'van huis uit' maatschappelijk werker en voormalig docent en onderzoeker, is Lies Schilder de perfecte auteur om deze belangrijke thematiek aan te kaarten. Als huidige directeur van de Nederlandse Vereniging van Maatschappelijk Werkers heeft zij een schat aan ervaring en expertise op dit gebied.
Korte specificaties
Afmetingen
Afmetingen | Afmeting: 24 x 17 x 2,2 cm |
Gewicht | 777 g |
Overig
Aantal pagina's | 360 pagina's |
Auteur(s) | |
Bindwijze | Paperback |
Boek, ebook of luisterboek? | |
Druk | 1 |
Illustraties | Met illustraties |
Nieuw of tweedehands | |
Studieboek | |
Studieboek of algemeen | |
Taal | |
Uitgever | |
Verschijningsdatum | januari 2013 |
Algemeen
EAN | 9789059727168 |
---|