Leraren, wat boeit jullie?
- Studieboek
- Illustraties
Het Leraarschap: Een Roeping en Menswaardige ProfessionaliteitHet beroep van de leraar staat momenteel ter discussie. Fundamentele vragen komen naar voren, zoals: kan het leraarschap worden beschreven en beoordeeld aan de hand van competentielijsten? Zal het beroep van leraar binnenkort overbodig worden door educatieve computerprogramma's? Hebben leraren zelf inspraak in de vormgeving van hun beroep? Uit zowel theoretisch als... lees meer over dit product
Prijzen gevonden tussen de € 44,69 en € 44,69
Productinformatie
Plus- en minpunten
- Studieboek
- Illustraties
Het Leraarschap: Een Roeping en Menswaardige Professionaliteit
Het beroep van de leraar staat momenteel ter discussie. Fundamentele vragen komen naar voren, zoals: kan het leraarschap worden beschreven en beoordeeld aan de hand van competentielijsten? Zal het beroep van leraar binnenkort overbodig worden door educatieve computerprogramma's? Hebben leraren zelf inspraak in de vormgeving van hun beroep? Uit zowel theoretisch als empirisch onderzoek blijkt echter dat een puur zakelijke benadering geen recht doet aan de essentie van het leraarschap.
In dit baanbrekende onderzoek wordt gepleit voor een rehabilitatie van het woord "roeping". Uit een enquête blijkt dat veel leraren positieve associaties hebben met roeping, waarbij zij dit begrip verbinden met een innerlijke roep om zich in te zetten voor jonge mensen. Ze voelen zich gedreven om bij te dragen aan de vorming van hun leerlingen. Opvallend is ook dat velen spirituele associaties hebben met hun leraarschap.
Diepte-interviews bevestigen deze bevindingen. Hieruit blijkt dat de inspiratiebron voor de inzet voor leerlingen te vinden is in de persoonlijke en professionele levensgeschiedenis van de leraren. Deze diepgaande betrokkenheid bij het leraarschap draagt bij aan zowel de persoonlijke als professionele ontwikkeling en kan worden beschouwd als een roeping.
De resultaten van dit onderzoek leiden tot een model van professionaliteit waarin betekenisgeving en menswaardigheid centraal staan. Deze bevindingen zijn niet alleen relevant voor de onderwijssector, maar bieden ook waardevolle inzichten voor professionals die streven naar een menswaardige professionaliteit in sectoren zoals gezondheidszorg, hulpverlening, overheid, onderwijs en politie.
Bill Banning, theoloog en docent, heeft als auteur van dit onderzoek een grondige expertise opgebouwd in het onderwijs en het thema identiteit. Met zijn publicaties op het gebied van onderwijs en levensbeschouwing heeft hij al veel bijgedragen aan het vakgebied. Zijn essay "Onderwijsdier in hart en nieren. Een persoonlijke visie op groei, professionaliteit en pedagogisch vermogen" (2007) heeft als persoonlijke voorstudie gediend voor dit baanbrekende proefschrift.
Korte specificaties
Afmetingen
Afmetingen | Afmeting: 24,3 x 17,3 x 2,5 cm |
Gewicht | 667 g |
Overig
Aantal pagina's | 356 pagina's |
Auteur(s) | |
Bindwijze | Paperback |
Boek, ebook of luisterboek? | |
Druk | 1 |
Illustraties | |
Nieuw of tweedehands | |
Studieboek | |
Studieboek of algemeen | |
Taal | |
Uitgever | |
Verschijningsdatum | maart 2015 |
Algemeen
EAN | 9789044132663 |
---|