Cultuurpedagogiek, onderwijspolitiek en de staat van het onderwijs
- Studieboek
Broodnodig tegenwicht voor onderwijsvernieuwingenAl meer dan vijftig jaar is Nederland getuige van een voortdurende stroom van politiek gestuurde onderwijsvernieuwingen. Helaas hebben deze vernieuwingen vaak een negatieve invloed gehad op het onderwijs. Ondanks de erkenning van de Tweede Kamer in 2008 dat deze vernieuwingen te snel en ondoordacht hebben plaatsgevonden, is er sindsdien weinig veranderd aan de overmatige regeld... lees meer over dit product
Prijzen gevonden tussen de € 26,99 en € 26,99
Productinformatie
Plus- en minpunten
- Studieboek
Broodnodig tegenwicht voor onderwijsvernieuwingen
Al meer dan vijftig jaar is Nederland getuige van een voortdurende stroom van politiek gestuurde onderwijsvernieuwingen. Helaas hebben deze vernieuwingen vaak een negatieve invloed gehad op het onderwijs. Ondanks de erkenning van de Tweede Kamer in 2008 dat deze vernieuwingen te snel en ondoordacht hebben plaatsgevonden, is er sindsdien weinig veranderd aan de overmatige regeldruk vanuit Den Haag. Recentelijk heeft het door de overheid ingestelde Platform Onderwijs2032 een advies uitgebracht dat duidelijk illustreert dat het tijd is voor verandering.
In het boek "Cultuurpedagogiek, Onderwijspolitiek en de Staat van het Onderwijs" bieden de auteurs, in vier verfrissende essays, een welkome tegenspraak tegen de gangbare leerpsychologische en politieke opvattingen die het onderwijs al jaren schaden. Ze trekken de lijn van klassiek pedagogisch gedachtegoed door naar het heden en laten zien dat dit gedachtegoed nog steeds solide en actueel bruikbaar is. Het kan een essentiële rol spelen bij het herwinnen van de autonomie van onderwijsprofessionals.
Over de auteurs
Jan Dirk Imelman heeft een uitgebreide ervaring in het onderwijs, variërend van basis- tot universitair onderwijs. Daarnaast is hij hoogleraar wijsgerige en historische pedagogiek in Groningen en Utrecht. Met een cultuurpedagogisch perspectief dat zowel praktijkgericht als wijsgerig-analytisch en historisch is, voert hij onderzoek uit dat bijdraagt aan een fundamentele onderbouwing van het pedagogisch denken.
Wilna Meijer is universitair hoofddocent in de wijsgerige pedagogiek aan de Rijksuniversiteit Groningen. In haar onderzoek weegt ze kritisch de actuele culturele en schoolpedagogische trends af tegen de klassieke pedagogische inzichten. Hiermee draagt ze bij aan een diepgaand begrip van de onderliggende principes van het onderwijs.
Henk Wagenaar heeft een brede ervaring in het basisonderwijs, zowel als docent en directeur. Hij heeft ook gewerkt als toetsontwikkelaar en onderwijsonderzoeker bij het Centraal Instituut voor Toetsontwikkeling (Cito). Als de initiator van cultuurpedagogische discussies heeft hij een belangrijke rol gespeeld bij het opstellen van 'Domeinbeschrijvingen wereldoriëntatie'.
Korte specificaties
Afmetingen
Afmetingen | Afmeting: 23,9 x 16,6 x 0,8 cm |
Gewicht | 317 g |
Functies
Select-bezorgopties | , , , , |
Overig
Aantal pagina's | 148 pagina's |
Auteur(s) | |
Bindwijze | Paperback |
Boek, ebook of luisterboek? | |
Druk | 1 |
Illustraties | Met illustraties |
Studieboek | |
Studieboek of algemeen | |
Taal | |
Uitgever | |
Verschijningsdatum | maart 2017 |
Algemeen
EAN | 9789023255420 |
---|