Zelfreflectie in het hoger onderwijs
- Studieboek
- Kaarten inbegrepen
Reflectie in het Onderwijs: Een Diepgaande VerkenningIn de snel veranderende 21ste eeuw is het essentieel dat beroepsbeoefenaars reflecteren op zichzelf en zelfstandig kunnen leren gedurende hun hele leven. Dit vermogen stelt hen in staat om kritisch te denken en hun eigen leerproces aan te sturen. Bovendien zorgt reflectie ervoor dat studenten gemotiveerder raken en zich persoonlijk kunnen ontwikkelen. Het helpt hen ook om ... lees meer over dit product
Prijzen gevonden tussen de € 35,73 en € 35,73
Productinformatie
Plus- en minpunten
- Studieboek
- Kaarten inbegrepen
Reflectie in het Onderwijs: Een Diepgaande Verkenning
In de snel veranderende 21ste eeuw is het essentieel dat beroepsbeoefenaars reflecteren op zichzelf en zelfstandig kunnen leren gedurende hun hele leven. Dit vermogen stelt hen in staat om kritisch te denken en hun eigen leerproces aan te sturen. Bovendien zorgt reflectie ervoor dat studenten gemotiveerder raken en zich persoonlijk kunnen ontwikkelen. Het helpt hen ook om diepgaand inzicht te krijgen in hun persoonlijkheid, kwaliteiten en ambities, waardoor ze betere studiekeuzes kunnen maken en minder snel uitvallen. Echter, in de praktijk worden deze doelen (nog) niet bereikt.
Een Verrassende Uitkomst: Reflectiemoeheid en Tegenvallende Opbrengsten
Uit verschillende onderzoeken blijkt dat studenten een sterke aversie hebben tegen reflectie. Reflectieve onderwijsactiviteiten worden vaak niet serieus genomen en ervaren als verplichte nummers. Reflectiemoeheid en tegenvallende opbrengsten zijn veelvoorkomende problemen. Bovendien hebben docenten moeite met het beoordelen van kwalitatief goede reflectie en wat de kwaliteit ervan bepaalt. Wat maakt de ene student beter in reflectie dan de andere? Aan de andere kant weten studenten vaak niet goed wat reflecteren precies inhoudt, terwijl hun docenten er vaak vanuit gaan dat ze dit al kunnen, of het wel zullen leren door het gewoon zelfstandig te doen.
Een Diepgaande Verkenning van Reflectie
In ons baanbrekende boek "Reflectie in het Onderwijs: Een Diepgaande Verkenning" nemen wij, als docenten en onderzoekers, deze complexe problematiek van (zelf)reflectie in het onderwijs onder de loep. We bieden theoretische hoofdstukken waarin we de vraag "Wat is reflectie?" behandelen. Daarnaast presenteren we onderzoek naar reflectie en bieden we creatieve alternatieven voor de gebruikelijke reflectiepraktijken. Tot slot reflecteren we zelf over reflectie: Kunnen docenten reflectie wel aan? Is reflectie gevaarlijk? En zijn de nog onvolgroeide hersenen van studenten überhaupt in staat tot reflectie?
Over de Auteurs
Frans Meijers, voormalig lector Pedagogiek van de Beroepsvorming aan de Haagse Hogeschool, en Kariene Mittendorff, associate lector Studieloopbaanbegeleiding bij hogeschool Saxion, hebben hun expertise samengebracht in dit boek. Frans Meijers is gespecialiseerd in onderzoek, ontwikkeling en training op het gebied van loopbaanleren en identiteitsontwikkeling. Kariene Mittendorff heeft haar doctoraat behaald op het gebied van loopbaanbegeleiding en is projectleider van verschillende onderzoeken op het gebied van studieloopbaanbegeleiding.
Korte specificaties
Afmetingen
Afmetingen | Afmeting: 24,1 x 17,1 x 1,4 cm |
Gewicht | 441 g |
Functies
Kaarten inbegrepen |
Overig
Aantal pagina's | 227 pagina's |
Bindwijze | Paperback |
Boek, ebook of luisterboek? | |
Co-redacteur | |
Druk | 1 |
Extra groot lettertype | |
Illustraties | |
Nieuw of tweedehands | |
Redacteur | |
Studieboek | |
Studieboek of algemeen | |
Taal | |
Uitgever | |
Verschijningsdatum | juli 2017 |
Algemeen
EAN | 9789044135299 |
---|