Maklu, Uitgever De gemotiveerde leerling
- Studieboek
- Kaarten inbegrepen
Leerlingen motiveren om te leren: een inspirerende reis naar intrinsieke motivatieLeerlingen die niet gemotiveerd zijn om te leren - het is een veelgehoorde klacht. Maar wat maakt een leerling gemotiveerd? Welke kenmerken zijn verbonden aan motivatie? En wat is er nodig om die motivatie te voelen? Deze vragen zijn zowel aan leerlingen als leerkrachten gesteld, en zij beschreven motivatie vaak als 'lekker bezig zijn', 'ingesp... lees meer over dit product
Prijzen gevonden tussen de € 29,59 en € 29,59
Productinformatie
Plus- en minpunten
- Studieboek
- Kaarten inbegrepen
Leerlingen motiveren om te leren: een inspirerende reis naar intrinsieke motivatie
Leerlingen die niet gemotiveerd zijn om te leren - het is een veelgehoorde klacht. Maar wat maakt een leerling gemotiveerd? Welke kenmerken zijn verbonden aan motivatie? En wat is er nodig om die motivatie te voelen? Deze vragen zijn zowel aan leerlingen als leerkrachten gesteld, en zij beschreven motivatie vaak als 'lekker bezig zijn', 'ingespannen werken' of 'iets doen om een bepaald doel te bereiken'.
Maar is motivatie werkelijk zo'n mysterie? Absoluut niet, zoals wordt onthuld in het vierde deel van de NIVOZ-reeks. In de afgelopen decennia is er veel onderzoek verricht dat ons helpt motivatie en demotivatie bij kinderen te begrijpen. Daarnaast kunnen ook de leerlingen zelf ons veel vertellen over wat het onderwijs moet bieden om motivatie te bevorderen en te behouden. Dit boek combineert wetenschappelijke inzichten met praktijkervaringen van leraren.
Reis mee met NIVOZ door internationaal onderzoek, Nederlandse schoolvoorbeelden en onderwijs op het witte doek. Dit boek gaat over intrinsieke motivatie, over flow en over de natuurlijke behoefte van ieder mens om te leren. Het legt de nadruk op hoe het onderwijs kan bijdragen aan het behouden en versterken van motivatie.
Over de auteurs
Prof. dr. Luc Stevens is emeritus hoogleraar Orthopedagogiek aan de Universiteit Utrecht en directeur van het NIVOZ. Hij zet zich in voor vernieuwende onderwijspraktijken met als kernwoorden openheid, kans, dialoog en verbinding. Stevens is sinds 2008 hoogleraar aan de Open Universiteit en richt zich op het professionaliseren van docenten via werkplekleren, met nadruk op het versterken van pedagogische competenties. Hij is betrokken bij succesvolle NIVOZ-programma's zoals Pedagogisch leiderschap en Pedagogische tact.
Drs. Geert Bors, freelance redacteur voor het NIVOZ, heeft onderwijservaring opgedaan op middelbare scholen, in het ouderenonderwijs en als juniordocent aan UCL in Londen. Naast onderwijs heeft Bors ook een passie voor journalistiek. Hij begon als radiomaker en redacteur van het universiteitsblad VOX in Nijmegen voordat hij een freelancecarrière in Australië en Denemarken startte. Hij heeft geschreven voor verschillende media, waaronder Zin, Kijk, De Standaard en The Age (AU),en heeft regelmatig gepubliceerd bij diverse uitgeverijen, waarbij hij onder andere ghostwriter was van "Atilla's Dutch Dream" (Nieuw Amsterdam).
Overige NIVOZ-Thema's:
- Leraar wie ben je?
- Kennis maken met scholen
- Behoud van talent
- De gemotiveerde leerling
- Zin in onderwijs
Korte specificaties
Afmetingen
Afmetingen | Afmeting: 21,1 x 14,5 x 0,9 cm |
Gewicht | 219 g |
Functies
Kaarten inbegrepen |
Overig
Aantal pagina's | 145 pagina's |
Auteur(s) | |
Bindwijze | Paperback |
Druk | 1 |
Extra groot lettertype | |
Illustraties | Met illustraties |
Studieboek | |
Taal | Nederlands |
Uitgever | |
Verschijningsdatum | juni 2010 |
Algemeen
EAN | 9789044124583 |
---|---|
Merk | Maklu, Uitgever |