Eburon Identiteitsontwikkeling van en in een lerarenopleiding
Ontwikkeling van Identiteit in Onderwijs: een Heldere ReconstructieIn het onderwijs wordt identiteit vaak geassocieerd met een religieuze of levensbeschouwelijke grondslag. Dit roept discussies op over de relevantie en noodzaak van artikel 23 van de Grondwet, dat de mogelijkheid biedt om religie met onderwijs te verbinden. Deze studie heeft als doel om een dieper inzicht te krijgen in de betekenis van identiteit en organisat... lees meer over dit product
Prijzen gevonden tussen de € 32,99 en € 32,99
Productinformatie
Ontwikkeling van Identiteit in Onderwijs: een Heldere Reconstructie
In het onderwijs wordt identiteit vaak geassocieerd met een religieuze of levensbeschouwelijke grondslag. Dit roept discussies op over de relevantie en noodzaak van artikel 23 van de Grondwet, dat de mogelijkheid biedt om religie met onderwijs te verbinden. Deze studie heeft als doel om een dieper inzicht te krijgen in de betekenis van identiteit en organisatie-identiteit. Identiteit wordt gezien als een dynamisch proces van betekenis en zingeving, met levensbeschouwelijke lagen. Door middel van een casestudie is een proces van dynamische identiteitsontwikkeling gereconstrueerd, waarbij de focus ligt op de bijzondere onderwijsinstelling voor hoger onderwijs, de Marnix Academie in Utrecht.
Reconstructie van de Identiteitsontwikkeling
Binnen deze studie wordt de identiteitsontwikkeling van de Marnix Academie in de periode van 1984 tot 2014 gereconstrueerd aan de hand van een speciaal ontwikkeld reconstructie-raamwerk. Hiermee kunnen de processen visueel gemaakt en geanalyseerd worden. De resultaten van de reconstructie bieden niet alleen inzichten die van belang zijn voor de Marnix Academie zelf, maar ook voor andere lerarenopleidingen in het basisonderwijs en bredere onderwijsinstellingen.
Een Helder Beeld van de Verhoudingen
Het onderzoek werpt ook een licht op de complexe relatie tussen het veranderende overheidsbeleid en de werkelijkheid binnen onderwijsinstellingen. Daarnaast wordt er in de reconstructie nadruk gelegd op de rol van levensbeschouwelijke richtlijnen en oriëntaties in de identiteitsontwikkeling. Dit inzicht werpt een nieuw perspectief op de discussie rondom artikel 23 van de Grondwet.
Auteur en Expertise
Barbara de Kort, auteur van deze studie, heeft gestudeerd aan de Universiteit Utrecht en de Universiteit van Amsterdam, waar zij haar diploma in Godgeleerdheid heeft behaald. Als hogeschoolhoofddocent is zij verbonden aan de Marnix Academie in Utrecht en tevens voorzitter van het Landelijk Overleg Lerarenopleidingen Basisonderwijs (LOBO).
Korte specificaties
Afmetingen
Afmetingen | Afmeting: 24,1 x 17 x 2,1 cm |
Gewicht | 656 g |
Overig
Aantal pagina's | 340 pagina's |
Auteur(s) | |
Bindwijze | Paperback |
Boek, ebook of luisterboek? | |
Druk | 1 |
Illustraties | |
Nieuw of tweedehands | |
Studieboek | |
Studieboek of algemeen | |
Taal | |
Uitgever | |
Verschijningsdatum | oktober 2019 |
Algemeen
EAN | 9789463012591 |
---|---|
Merk | Eburon |